TSINK – TERVISE JA MEELEOLU MINERAAL

Meie keha vajab erinevaid mineraale, et ehitada üles tugevad luud, segada kokku kosutav veri ja tagada rakkude normaalne toimimine. Tsink on mineraal, mida vajame suhteliselt vähe, kuid mille tähtsus on see-eest väga suur. Muude oluliste ülesannete kõrval on tal roll ka meie meeleolu ja ärevuse reguleerimisel.

TSINK – TERVISE JA MEELEOLU MINERAAL

Meie keha vajab erinevaid mineraale, et ehitada üles tugevad luud, segada kokku kosutav veri ja tagada rakkude normaalne toimimine. Tsink on mineraal, mida vajame suhteliselt vähe, kuid mille tähtsus on see-eest väga suur. Muude oluliste ülesannete kõrval on tal roll ka meie meeleolu ja ärevuse reguleerimisel.

Tsinki vajab meie keha väga vähesel hulgal, kuid see vähene on meie jaoks äärmiselt oluline – ta moodustab meie kehast vaid 0.003%, kuid ilma tsingita ei oleks me võimelised elama. Suurem osa tsingist meie kehas asub ajus, lihastes ja luudes, aga samuti leidub teda neerudes, pankreases, silma võrkkestas, juustes, nahas ja vererakkudes.

Mineraalid meie kehas kuuluvad koos vitamiinidega erinevate ensüümide (valgud, mis kiirendavad organismis erinevate keemiliste reaktsioonide toimumist) koostisse ning tsink on osa enam kui 200 ensüümist – rohkem kui ükski teine mineraal. Näiteks on tsink oluline A-vitamiini aktiveerivas ensüümis ning kui tsinki ei ole piisavalt, siis ei muudeta A-vitamiini meie keha jaoks aktiivseks vormiks. See on seotud meie nägemisteravusega – koos A-vitamiiniga teeb tsink tööd selle nimel, et aidata valgust tunnetada ning vastav närviimpulss ajju saata.

Oluline on tsingi roll meie immuunsüsteemis. Ta aitab tagada valgete vereliblede elujõulisuse, et need jaksaksid võidelda erinevate haigusetekitajatega – T-rakud, mis jahivad ja tapavad haigusetekitajaid, ei tööta ilma tsingita oma täisvõimsusel. Tsink on tähtis kroonilise põletiku ennetamisel meie organismis, haavade parandamisel ning nahaprobleemide ärahoidmisel – läbi erinevate uuringute on leitud seos akne ja tsingipuuduse vahel.

Viimasel ajal on uuritud aga tsingi rolli depressiooni ja ärevushäirete puhul ning see on viinud huvitavate avastusteni. On selgunud, et tsink mängib tähtsat rolli keha ja aju stressivastuse moduleerimisel. Tsingipuudus võib viia depressioonini, ärevushäireteni, mäluprobleemide, õpiraskuste, krampide ja isegi vägivaldse käitumiseni. Tsinki sisaldavad ensüümid on olulised serotoniini ehk nn. õnnehormooni sünteesimiseks ning tõsine tsingipuudus võib viia seetõttu serotoniini sünteesi vähenemiseni, mis omakorda toob kaasa ärevuse suurenemise jm meeleoluhäirete tekkimise.

***

Mida valida oma toidualauale, et meie menüüs oleks piisavalt tsinki? Kuna meie keha endas tsingivarusid ei hoia, siis on oluline, et saaksime seda mineraali toidust iga päev.

Tsinki leidub palju austrites, seemnetes (eriti kõrvitsa- ja seesamiseemnetes), pähklites, kaunviljades ja täisteraviljades (eriti kinoas ja kaeras), aga ka ingveris, spinatis ja sparglis, maksas ja lihas. Kui kaunvilju, seemneid ja teravilju enne tarbimist leotada, teeme tsingi keha jaoks kergemini omastatavaks.

Ja loomulikult on rohelised lehtviljad paljude mineraalide (sh tsingi) parim allikas ning lisades oma igapäevamenüüsse värske rohelise salati, on kosutav mineraalide ja vitamiinide kokteil garanteeritud. Lihtne nipp tsingivarude suurendamiseks organismis on lisada nii värskele salatile kui ka muudele roogadele alati peotäis seemneid ning vahepaladeks krõbistada pähkleid – nii toetad oma keha lisaks tsingile veel küllastumata rasvade, kiudainete ja palju teiste mineraalide ja vitamiinidega.

Söö tsingirikkaid toite ja aita kehal luua õnnehormooni!

Vormula Vitale tootevalikust sisaldavad enim tsinki Man+ Conception ja Vitale Woman.

Eva Kumpas
holistiline tervise- ja toitumisnõustaja
NUTRISOPHY

Eva Kumpas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: www.pixabay.com