SÄRAVA NAHA HEAKS

Nahk on meie keha suurim elund – täiskasvanud inimesel on seda umbes 3,5 kilogrammi jagu, millega võib katta kahe ruutmeetri suuruse ala. Nahk on meie esimene kokkupuutepunkt väliskeskkonnaga ning kaitseb meid tempretuurimuutuste, päikesepõletusest tulenevate kahjustuste ning kahjulike kemikaalide ja bakterite eest, lisaks muudab päikesevalguse UVB kiired meie jaoks väga oluliseks D-vitamiiniks. Nahas paiknevad närvid, mis saadavad meie ajju signaale ning lisaks kõigele peab nahk veel olema elastne, et me saaks aktiivselt liikuda. Seda on päris palju, millega igapäevaselt rinda pista. Kuidas oma nahka toetada, toita ja hoida?

SÄRAVA NAHA HEAKS

Nahk on meie keha suurim elund – täiskasvanud inimesel on seda umbes 3,5 kilogrammi jagu, millega võib katta kahe ruutmeetri suuruse ala. Nahk on meie esimene kokkupuutepunkt väliskeskkonnaga ning kaitseb meid tempretuurimuutuste, päikesepõletusest tulenevate kahjustuste ning kahjulike kemikaalide ja bakterite eest, lisaks muudab päikesevalguse UVB kiired meie jaoks väga oluliseks D-vitamiiniks. Nahas paiknevad närvid, mis saadavad meie ajju signaale ning lisaks kõigele peab nahk veel olema elastne, et me saaks aktiivselt liikuda. Seda on päris palju, millega igapäevaselt rinda pista. Kuidas oma nahka toetada, toita ja hoida?

Sinu keha on pidevad muutumises ja nii ka nahk – öeldakse, et naharakud uuenevad kord kuus. Seega saad igapäevaste valikutega enda heaks palju ära teha ja igapäevaselt n-ö uut nahka luua. Naha seisukord peegeldab Sinu tervist, toitumist, stressitaset – märka teda ja õpi teda kuulama ning anna oma nahale seda, mida ta vajab.

MIS ON NAHA JAOKS OLULINE?

  1. Antioksüdandid: A-, C- ja E- vitamiin

Antioksüdandid aitavad kehal võidelda rakke kahjustavate vabade radikaalide vastu, mis nahka ründavad. Võimsad antioksüdandid on A-, C- ja E-vitamiin, mida leidub palju erinevates köögi- ja puuviljades. A-vitamiini eelühendit karoteeni on palju köögiviljades, mis on rohelised, punased, oranžid või kollased – porgand, tomat, rohelised lehtviljad, kõrvits, paprika, herned, brokkoli, lehtkapsas jne. C-vitamiinirikkad on samuti mitmed puu- ja köögiviljad, eriti aga kodumaised supermarjad – mustsõstar, mustikas, pohl jt. E-vitamiini saame aga peamiselt pähklitest ja seemnetest, oliividest, avokaadost ja kvaliteetsetest salatiõlidest ning tumerohelistest lehtviljadest (näiteks spinat, brokkoli jne).

  1. Oomega rasvhapped

Küllastumata rasvhapped on naha tervise tagamisel tähtsal kohal – nad aitavad luua naturaalse nn. õlikihi, mis on oluline, et nahk oleks niisutatud, elastne ja pingul. Jälgi, et rasvad oleksid Sinu menüüs tasakaalus ning lisaks küllastunud rasvadele saaksid toidust ka piisavalt oomega-rasvhappeid. Söö pähkleid ja mandleid (oomega-3 rikkad on näiteks Kreeka pähklid), lisa toidule seemneid (näiteks lina- ja chia seemneid), naudi kala ja mereande, kasuta kvaliteetset salatiõli (näiteks oliivi-, kanepi- ja tudraõli), maiusta oliivide ja avokaadoga.

  1. Päris toit

Söö „päris“ toitu ning valmista see võimaluse korral ise. Köögiviljad, puuviljad, kaunviljad, muna ja kala, pähklid-seemned, kvaliteetsed toiduõlid, täisteravili – see nimekiri sisaldab endas hulgaliselt tervislikke ja maitsvaid valikuid. Näiteks hommikusöögiks on täisterapuder parem valik kui nn. kiired süsivesikud (eelkõige rafineeritud nisujahust tooted ning lisatud suhkrud), mis mõjutavad äkiliselt veresuhkru taset ning seeläbi hormoonsüsteemi, mis omakorda viib rasuse naha ja nahaprobleemideni. Ka kohv, punane liha ja piimatooted nahka väga ei rõõmusta.

  1. Ürdid

Lisa elule maitset ja värvi! Kasuta toidutegemisel erinevaid ürte, mis lisaks suurepärastele maitseomadustele on meie kehale väga kasulikud. On leitud, et nelja või enama ürdi igapäevane tarbimine – näiteks naha jaoks suurepärased rosmariin, tüümian, kurkum ja koriander – vähendab nahavähi riski tänu neis leiduvatele võimsatele antioksüdantidele. Sukeldu ürtide maailma ning üllata end ja oma lähedasi, pakkudes samal ajal oma nahale kaitset ja turgutust.

  1. Piisavalt vedelikku

Niisuta oma nahka seestpoolt ning anna oma kehale piisavalt vedelikku, soovitavalt 30 ml ühe kehakilogrammi kohta. Puhas vesi on asendamatu, aga lisaks veele on naha jaoks head ka taimeteed nagu kummeli-, piparmündi-, võilille-, lavendli- ja takjajuuretee. Ka valge ja roheline tee on naha jaoks head. Ära unusta lisada ka veidi ingverit!

Kõike eelnevat kokku võttes saame kokku panna ühe nahka toitva smuuti.

SÄRAVA NAHA SMUUTI

peotäis mustsõstraid

üks väiksem õun

peotäis spinatilehti

väike porgand

veerand avokaadot

supilusikatäis linaseemneid

veidi värsket koriandrit

vedelikuks jahtunud piparmünditeed

See on suurepärane särava naha kokteil, mis sisaldab hulgaliselt vitamiine ja mineraale (sh antioksüdante) ning häid rasvhappeid. Kasteta ja leia oma lemmikkoostisega smuuti, millega nahka turgutada.

Ja loomulikult on vajalik silmas pidada, et lisaks toduvalikutele on kauni naha tagamiseks oluline jälgida oma elustiili ja -keskkonda. Hoia end päikesepõletuse eest, ära suitseta ning luba endale puhkust. Magamine on väga oluline, et meie organism saaks taastuda – kui uni ei taha tulla, siis leia üles oma ärevusallikad ja vaata neile otsa, leia tee stressiga tegelemiseks. Ja muidugi ei tohi unustada värsket õhku ja liikumist!

Formula Vitale tootevalikust toetab kaunima nahani jõudmist Beauty+.

 

Tervislikke ja teadlikke valikuid soovides,

Eva

Eva Kumpas

Eva Kumpas

holistiline tervise- ja toitumisnõustaja

NUTRISOPHY

 

 

 

 

 

 

Foto www.pixabay.com