RIKKALIK RABARBER

Rabarber on aiamaal juba hoogsalt kasvama hakanud ning meil on hea võimalus värskeid rabarberivarsi toiduks tarvitada. Vapramad söövad varsi otse peenralt, kuid enamjaolt kasutatakse kibehapukat rabarberit erinevate roogade valmistamisel. Lisaks huvitavale maitsele on rabarber muuhulgas ka rikkalik kaltisumiallikas!

RIKKALIK RABARBER

Rabarber on aiamaal juba hoogsalt kasvama hakanud ning meil on hea võimalus värskeid rabarberivarsi toiduks tarvitada. Vapramad söövad varsi otse peenralt, kuid enamjaolt kasutatakse kibehapukat rabarberit erinevate roogade valmistamisel. Lisaks huvitavale maitsele on rabarber muuhulgas ka rikkalik kaltisumiallikas!

Rabarberit tunti algupäraselt hoopis ravimtaimena – kuivatatud rabarberijuur leiti hea olevat mitmete haiguste vastu ning 16.sajandil oli selle hind turul kümme korda kallim kui näiteks kaneelil. Alles 18.sajandi alguses hakati rabarberit ka toiduvalmistamisel kasutama, lisades teda jookidesse ja lihahautistesse.

Rabarberivarred on igati tervislikud ning annavad meile ka väga vähe kaloreid. Rabarberivartes sisalduvad antioküdandid võitlevad haiguste vastu ning kiudained aitavad parandada seedimist, lisaks leidub temas veel mitmeid meie jaoks olulisi vitamiine ja mineraale. Sealhulgas K-vitamiin, mis on oluline nii meie luudele kui ka ajule, meie immuunsüsteemi paremaks toimimiseks vajalik C-vitamiin, lisaks B-grupi vitamiinid ning A-vitamiini eelühendit karoteen (eriti punakates vartes). Rabarberivartes sisalduvatest mineraalidest võib esile tõsta kaltsiumi, mis teeb temast suurepärase taimse kaltsiumiallika. Lisaks leidub rabarberivartes mineraalidest rauda, vaske, kaaliumi ja fosforit.

Rabarber on sugulane tatraga ning kasvab hästi just jahedas kliimas, seetõttu on ta ka meie koduaedades tavaline köögivili ning eks ole meil kõigil rabarberiga oma lugu jutustada. Lapsepõlvest meenuvad vanaema aknalaual jahtuvad kausikesed mannapudru ja rabarberikisselliga ning rabarberi-purukook, mis sulas suus… Need maitsed toovad helgeid mälestusi, kuid kas oleks rabarberi kasutamiseks ka mõni tervislikum ja tänapäevasem idee, kus ei oleks kasutatud suurel hulgal suhkrut ja nisujahu?

Sellise mõttega ringi vaadates leidsin ühe lihtsa ja huvitava roa, mille maitset annab erinevate vürtside ja lisanditega lõpmatuseni enda soovide järgi timmida.

RETSEPT: AHJURABARBER VÜRTSIDE JA APELSINIHÕNGUGA

Lõika kooritud rabarberivarred pikuti pooleks ja seejärel u.5 cm pikkusteks tükkideks ning aseta kaussi. Lisa 240 ml värsket apelsinimahla, 60 ml mett või agaavisiirupit, ½ tl soola, 8 rohelist kardemoniseemet, 2 tervet tähtaniisi, 1 pikuti pooleks lõigatud vanillikaun (eemalda seemned kaunast ja lisa eraldi) ning 1 cm ingverit (kooritud ja peenelt tükeldatud). Sega kõik ained läbi ning aseta u. 33x23x5 cm ahjupannile. Küpseta 200 °C juures aeg-ajalt segades 14-16 min, kuni rabarber on pehme.

Jahuta ja serveeri maitsetamata jogurti, keefiri või muu meelepärasega. Lihtne ja maitsev!

Et ka talvekuudel end aeg-ajalt kevadmaitseliste rabarberiroogadega turgutada, tasub rabarberivarsi ka sügavkülma koguda!

 

Maitsvat ja tervislikku elu soovides,

Eva

Eva Kumpas
holistiline tervise- ja toitumisnõustaja
NUTRISOPHY

Eva Kumpas

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto autor: Kristi Mägi