OOMEGA-RASVHAPPED MEIE TOIDUS JA KEHAS

Meie keha vajab rasva sõna otseses mõttes rakutasandil – igal meie rakul on rakumembraan, mille tervis oleneb selle koostises olevatest rasvhapetest. Rasvad on organismis olulised energia saamiseks ja säilitamiseks, soodustavad rasvlahustuvate vitamiinide imendumist ning võtavad osa kasvuprotsesside ja muu elutegevuse reguleerimisest.

OOMEGA-RASVHAPPED MEIE TOIDUS JA KEHAS

Meie keha vajab rasva sõna otseses mõttes rakutasandil – igal meie rakul on rakumembraan, mille tervis oleneb selle koostises olevatest rasvhapetest. Rasvad on organismis olulised energia saamiseks ja säilitamiseks, soodustavad rasvlahustuvate vitamiinide imendumist ning võtavad osa kasvuprotsesside ja muu elutegevuse reguleerimisest.

Meie päevasest energiavajadusest peaksid erinevad rasvad süsivesikute ja valkude kõrval moodustama umbes kolmandiku, nendest rasvadest omakorda küllastumata ehk oomega-rasvhapped kaks kolmandikku. Tihtipeale on meie igapäevased toiduvalikud aga kaldus küllastunud rasvade poole (peamiselt liha- ja piimatooted) ning oomega-rasvhapete osakaal kipub jääma liialt väikeseks. Oluline on ise olla teadlik ja jälgida, et rasvad meie menüüs oleks kvaliteetsed ja omavahel tervislikus harmoonias.

Millised on oomega-rasvhapped?

Oomega-rasvhapete puhul saame eristada monoküllastumata oomega-9-rasvhappeid ning polüküllastumata oomega-6- ja oomega-3-rasvhappeid. Oomega-rasvhappeid leiame peamiselt külmpressitud salatiõlidest, seemnetest, mandlitest ja pähklitest, kalast, avokaadost, oliividest ja oliiviõlist.

Oomega-9-rasvhappel on põletikuvastased omadused ning ta suurendab hea kolesterooli ja vähendab halva kolesterooli sisaldust veres. Rasvhapped oomega-6 ja -3 on nn. asendamatud rasvhapped ehk sellised rasvhapped, mida meie keha ei ole võimeline ise tootma ning seetõttu on eriti oluline need kätte saada oma igapäevasest toidust. Oomega-3-rasvhapped parandavad pea- ja seljaaju, silmade ja südame funktsioone ning aitavad ära hoida infarktide ja insultide teket, lisaks on oomega-3-rasvhapetel on ka allergia- ja põletikuvastane toime. Oomega-6- rasvhapped stimuleerivad naha ja juuste kasvu, aitavad säilitada luustiku ja suguorganite funktsiooni, langetada kolesterooli, reguleerida ainevahetust ning tagada vere hüübimisvõimet.

Kuidas anda oma kehale vajalikke oomega-rasvhappeid?

Monoküllastumata oomega-9-rasvhappeid leidub vähesel määral loomsetes toodetes (kana- ja sealihas, munades), kuid eriti rohkelt sisaldavad neid oliivid ja külmpressitud oliiviõli, mandlid ja mandliõli, seesamiseemned ja -õli, avokaado ning pähklid – veerand avokaadot ja supilusikatäis kvaliteetset külmpressitud oliiviõli ning päevane vajadus oomega-9-rasvhapete järele ongi kaetud!

Oomega-3-rasvhappeid leidub peamiselt rasvastes kalades (lõhe, makrell, sardiin, tuunikala, heeringas, forell). Taimsetest allikatest leidub oomega-3-rasvhappeid mitmetes seemnetes ja nendest valmistatud õlides: chia-, lina-, tudra-, kanepi-, seedermänni-, soja- ja rapsiseemned ning ka kreeka pähklid.
Peamised oomega-6-rasvhapete allikad on samuti seemned ja taimse õlid (näiteks maisi-, päevalille-, seesami-, Kreeka pähkli ja sojaõli), aga neid leidub ka linnulihas ja munades.

Väga oluline on oomega-3- ja oomega-6-rasvhapete omavaheline tasakaal, nende suhe meie menüüs peaks olema vähemalt 1:2. Tavapäraselt on meie toidulaual liialt palju oomega-6- rasvhappeid ning liialt vähe oomega-3-rasvhappeid, mis aga põhjustab kehas põletikulisi protsesse ning suurendab südamehaiguste riski. Näiteks kanepi- ja tudraõlis on nende kahe oomega-rasvhappe omavaheline tasakaal suurepärane – pea seda salatiõli valides meeles.

Rasvade teema võib tunduda esmapilgul keeruline, kuid juba väikeste teadlikumate valikutega saame igapäevaselt oma kehas rohkem tasakaalu luua ja end tervendada. Üks värske salat igas päevas külmpressitud taimeõli, avokaado ja seemnetega ning tervislikuks vahepalaks mõned mandlid-pähklid – juba see aitab oluliselt parandada rasvade omavahelist tasakaalu meie kehas, toetab ajutegevust ning aitab ära hoida põletike tekkimist. Hoolitseme ise selle eest, et meie kehas tekiksid elujõulised rakud ning ennetame südameprobleeme, et tervist ja elurõõmu jätkuks võimalikult kaua!

Formula Vitale tootevalikust sisaldavad enim oomega-rasvhappeid Kids+ OMEGA ja Pregna+ Omega.

Tervislikke valikuid soovides,

Eva

Eva Kumpas

 

 

 

 

 

 

 

 

Eva Kumpas

holistiline tervise- ja toitumisnõustaja

NUTRSISOPHY

Foto: www.pixabay.com