Mida rasedad vajavad?

Rasedus on naise elus üks imeline aeg, mil kogetakse palju muutusi nii füüsiliselt kui vaimselt. Naise keha hakkab raseduse alguses kohanema uue eluetapiga ning sellest tulenevalt muutuvad ka organimi vajadused. Mida beebiootel naine vajab?

Mida rasedad vajavad?

Rasedus on naise elus üks imeline aeg, mil kogetakse palju muutusi nii füüsiliselt kui vaimselt. Keha hakkab raseduse alguses kohanema uue eluetapiga, mis võib põhjustada iiveldust, kehva enesetunnet, oksendamist jms.

 

Leevenduseks tuleks:

– tarvitada piisavas koguses vett
– toituda tervislikult
– tarvitada piisavas koguses vitamiine ning mineraalaineid, mis tõstavad keha vastupanuvõimet, aitavad lootel arenemiseks luua parema keskkonna ning vältida vitamiinide ja mineraalainete defitsiiti.

Lootel hakkavad elutähtsad organid arenema raseduse esimestel nädalatel. Vitamiinid ja mineraalained varustavad emaüsas olevat loodet kasvamiseks ning ema keha tagavarusid, mis võivad sellel eluperioodil olla defitsiidis. Õiges koguses tarvitatavad vitamiinide kompleksid väldivad võimalike väärarenguid ning vähendavad rasedusega tekkivaid komplikatsioone.

 

Ühed olulisemad toitained sellel perioodil on:

Foolhape – väga oluline, sest vähendab lootel arengurikete ohtu (neuraaltoru defektid). Saadakse rohelistest köögiviljadest, maksast ning tsitrulistest puuviljadest.

 Vitamiin C – aitab omastada rauda ja tõstab immunsust. Saadakse erinevatest puu- ja köögiviljadest.

– Vitamiinid B₆ ja B₁₂ – vajalikud loote aju ja närvisüsteemi arenguks. Saadakse maksast, piimatoodetest ning kalast.

Vitamiin D  vajalik kaltsiumi imendumiseks. Tekib päikese toimel nahas, lisaks saadakse kaladest.

Raud – selle vajadus suureneb raseduse ajal veremahu suurenemise tõttu. Esiteks on vaja toota uusi vererakke ning teiseks on rauda tarvis ka platsenta ja loote kasvatamiseks. Saadakse lihatoodetest, rohelised köögiviljad ning pähklitest.

Kaltsium – vajalik lapse luustiku moodustamiseks ning kaitseb raseduse ajal ema luude hõrenemise ja hammaste lagunemise eest. Saadakse piimatoodetest, rohelistest lehtköögiviljadest ning seesamiseemnetest.

 

Rasedus ja imetamine käivad käsikäes, mis tõttu on sellel perioodil suurenenud päevane kaloraaž ning vee tarbimise vajadus, mida on vaja rinnapiima sünteesiks.

Rasedatel ning rinnaga toitvatel naistel on suurem ka joodivajadus, kuna joodi saamisest sõltub väikelaste kasv ja vaimne areng. Saadakse jodeeritud soolast, mereannidest ning piimatoodetest.

Oomega-3-rasvahapped sisaldavad EPA ja DHA-d. DHA toetab nägemist ja ajutalitust, mis tagab aju õige arengu. Saadakse õlidest (oliiv-, päevalille-, sojaõlist), merekaladest ning linaseemnetest.

Toidulisandid ei asenda tasakaalustatud toitumist ja tervislikke eluviise.

 

Beebiootel naisele on loodud Formula Vitale tooted Pregna+ Multi ja Pregna+ Omega.

Imetavale emale aga Formula Vitale Pregna+ Baby.

 

Ketter Lauri
farmatseut

Foto: birgitvisuals.com
Soeng ja meik: Hurmi Krikk