KUIDAS TOETADA SÜDAME TERVIST?

Kurb statistika ütleb, et südame- ja veresoonkonnahaigused on Eestis surmapõhjus number üks ning oleme nendesse haigustesse suremuselt juhtpositsioonil nii Euroopas kui ka kogu maailmas. Läbi teadlikumate ja tervislikumate toidu- ja elustiilivalikute saame oma südant hoida ja kaitsta. Mida süüa, et süda oleks rõõmus?

KUIDAS TOETADA SÜDAME TERVIST?

Kurb statistika ütleb, et südame- ja veresoonkonnahaigused on Eestis surmapõhjus number üks ning oleme nendesse haigustesse suremuselt juhtpositsioonil nii Euroopas kui ka kogu maailmas. Läbi teadlikumate ja tervislikumate toidu- ja elustiilivalikute saame oma südant hoida ja kaitsta. Mida süüa, et süda oleks rõõmus?

 

Punane fermenteeritud riis

Punast fermenteeritud riisi on kasutatud Hiinas ja teistes Aasia riikides nii toiduks kui ka meditsiinilistel eesmärkidel aastasadu. Ta alandab nn. „halva“ ehk LDL-kolesterooli taset meie organismis, kuna temas leiduv pärmseen peatab kolesterooli tootmiseks vajaliku ensüümi aktiivsuse kehas. Lisaks parandab punane fermenteeritud riis vereringet ning on kasulik seedimisele.

Küüslauk

See imeline taim aitab meid paljude haiguste vastu võitlemisel, tugevdades meie immuunsüsteemi ja olles võimas antioksüdant. Küüslaugu tugev põletikuvastane toime ning temas sisalduv B6-vitamiin kaitsevad meie veresooni kahjustuste eest ning seeläbi hoiavad meie südant.

Küllastumata rasvad. Südame toetamiseks on oluline jälgida rasvade tasakaalu menüüs ning teha valikuid nii, et oleks vähem küllastunud loomseid rasvu (liha- ja piimatooted), rohkem aga küllastumata rasvu (kala, pähklid-seemned, avokaado, oliivid, külmpressitud taimsed õlid). Samuti hoidu transrasvadest (ka nn. hüdrogeenitud või osaliselt hüdrogeenitud rasv). Pööra erilist tähelepanu oomega-3 rasvhapete saamisele toidust: rasvane kala, chia-, lina- ja kanepiseemned. Oomega-3 rasvhapped toetavad veresoonte tervist ja taskaalustavad kolesteroolitaset.

Erinevad köögiviljad ja puuviljad-marjad. Neist saame vajalikke vitamiine, sealhulgas antioksüdante C- ja E-vitamiini, mis on olulised südame tervise säilitamiseks, normaalse verevoolu tagamiseks ning kolesteroolitaseme kontrolli all hoidmiseks. Lisaks leidub puu- ja köögiviljades kolesteroolitaseme langetamiseks vajalikke kiudaineid. Igas päevas võiks olla köögiviljade hulgast menüüs ka rohelist lehtvilja kas maitsva salati kujul või smuuti sees.

Kaunviljad. Köögiviljadest rääkides tasub kaunvilju eraldi välja tuua, kuna tegu on suurepäraste taimsete valguallikatega, mis sisaldavad ka rohkelt kiudained, vitamiine ja mineraale. Lisa mõnel korral nädalas menüüsse kikerherned, oad, läätsed ja herned.

Täisteravili. Lisaks kiudainetele saame täisteratoodetest südame tervise jaoks olulisi B-grupi vitamiine. Vali tavalise pasta asemel täisterapasta, kaerahelbepuder tee täisterakaerahelvestest, valge riisi asemel keeda pruuni riisi, leib vali täistera rukkileib. Lisaks on heaks teraviljavalikuks tatar, hirss ja kinoa.

Piirata tasub kohvi, suhkru, liigse soola ja alkoholi tarbimist.

Näiteks südant toetava smuuti tegemiseks lisa sinna rohelisi lehti (spinat, lehtsalat vms), veidi avokaadot, supilusikatäis linaseemneid, peotäis marju ja üks meelepärane puuvili ning veidi vett. Juba leiab õuest ka naati ning muud head ja paremat, mida samuti toidulauale lisada.

Mis on veel oluline?

Tähtis on meie tervise ja hea enesetunde tagamiseks ka see, millal ja kuidas me sööme. Tervislik on süüa päevas kolm põhitoidukorda ja kaks-kolm tervislikku vahepala, nii on veresuhkur tasakaalus ja isud ning kehakaal kontrolli all. Jälgi ka seda, et toidu kogused ei oleks liialt suured ning võta endale aega sööki nautida ja „kohal olla“.

Samuti on oluline mõõdukas liikumine, hea uni, positiivne mõtlemine ja head suhted. Nagu on öelnud dr. David Katz:

„Toitu tervislikult, ole aktiivne, ära suitseta, maga piisavalt, leia keegi, keda armastada ja kes soovitatavalt armastab Sind vastu ning ürita vältida liigset stressi.“

Nii oleme rõõmsamad, energilisemad ja tervemad!

Eva

Formula Vitale tootevalikust toetab südame tervist Cardio+.

Eva Kumpas

 

 

 

 

 

 

 

 

Eva Kumpas

holistiline tervise- ja toitumisnõustaja

NUTRSISOPHY