Kuidas süda terve hoida?

Süda, väike lihaseline elund, mille kokkutõmbed panevad vere veresoontes liikuma, mängib meis kandvat rolli. Kui tema eest tublisti hoolitseda, teenib ta meid kaua.

Kuidas süda terve hoida?

Süda on vereringeelundkonna keskne lihaseline elund, mille kokkutõmbed panevad vere veresoontes liikuma. Vererõhk näitab survet, mida avaldatakse veresoone seintele vereringluse käigus. Kõrge vererõhu ja kolesterooli tõttu hakkavad vananendes ladestuma rasvad, mis takistavad verevoolu ja hapniku jõudmist südamesse ja teistesse elutähtsatesse organitesse.

Südame tööle avaldab suurt mõju närvisüsteem. Stressi tekkimisel kehas veresooned ahenevad ja vererõhk tõuseb, et verevarustus lihastes paraneks. Selle tulemusena südame löögisagedus, vererõhk ning hingamissagedus tõusevad. See võib tekitada südame rütmihäireid, vererõhu kõikumisi ning pikema aja jooksul suuremaid südame probleeme.

 

Tagamaks terve südame, saame kaasa aidata mitme viisiga:

– jälgides tervislikku eluviisi,
– käies vananedes reguraalselt tervisekontrollis,
– jälgides kehakaalu ning kolesterooli taset,
– vältides ülemäärast stressi,
– liikudes värskes õhus päevas vähemalt 30 min.

Enamasti ei suudeta neid reegleid järgida, mistõttu võib kehas tekkida vitamiinide defitsiit, mis omakorda võib tekitada probleeme südame töös. Oskuslik ja süsteemne vitamiinide tarvitamine aitab vähendada paljude haiguste kujunemise riski või kiirendada nendest haigustest paranemist.

 

Südame ladusaks tööks on väga olulisel kohal B grupi vitamiinid.

Vitamiinid B6 ja B12 koos magneesiumiga toetavad närvisüsteemi tööd ning aitavad vähendada väsimust ja kurnatust. B6 ja B12 vitamiine saadakse maksast, piimatoodetest ning kalast.

– Vitamiin B1 aitab parandada südame pupmpamise võimet ning B3 omakorda kõrgendada head ehk HDL-kolesterooli. B grupi vitamiine leidub pärmis, maksas, munades ning rohelistes taimedes.

– Vitamiinid A, C, D, E ja Q10 aitavad takistada halva kolesterooli (LDL) oksüdeerumise protsessi. Kui halb kolesterool oksüdeerub, moodustuvad kleepjad klombid, mis kleepuvad veresoonte seintele ning võivad tekitada trombe. Koensüümi Q10-t kasutatakse ka kolesterooli ravimite kõrvaltoime – lihasvalu – vähendamiseks. E-vitamiini leidub taimsetes õlides, seemnetes, pähklites, mandlites ning porgandites. C-vitamiini leidub mustsõstardes, astelpajus ning tsitruselistes. Q10-t leidub kalas, munakollases ning täistera toodetes.

– Punase riisi ekstrakt aitab langetada nii üldist kui ka halva kolesterooli (LDL) taset ning tõsta hea kolesterooli (HDL) taset. Kuid pikaajaline punase riisi kasutamine võib langetada koensüümi Q10 taset, seega on hea võtta preparaati, kus nad on koos.

– Magneesium aitab tugevdada südame tööd, aitab lõõgastada veresoonte seinu ja lihaseid, parandades verevoolu. Magneesium koos vitamiinidega B6 ja B12 toetab närvisüsteemi tööd ning aitab vähendada väsimust ja kurnatust. Magneesiumi leidub tumerohelistes köögiviljades, seemnetes ja pähklites.

– Küüslauk on immuunsust tõstev ning aitab langetada ka vererõhku.

 

Terve süda teenib Sind kaua, hoia teda hoole ja armastusega!

 

Südame ja veresoonkonna tervist aitab toetada Formula Vitale Cardio+.

 

Ketter Lauri
farmatseut

Foto: birgitvisuals.com
Soeng ja meik: Hurmi Krikk