Kuidas hoida laste silmade tervist?

Kuidas hoida laste silmade tervist?

Kindlasti teavad enamik vanematest, milline nuhtlus on nutiseadmete mängud ning äpid. Võsukesed kasutavad igat võimalikku hetke, et haarata telefon või tahvel ja unustada ennast virtuaalmaailma, mistõttu laste silmanägemine muutub aastast aastasse kehvemaks.

 

Kui aastaid tagasi said lapsed prillid sellepärast, et nad lugesid palju, siis nüüd on olukord muutunud – paljud lapsed saavad prillid just tänu erinevatele nutiseadmete kasutamisele.

Raamatut lugedes liiguvad silmad ühtlase tempoga realt reale ning üldsiselt on raamat kogu aeg samal kaugusel. Nutiseadmeid võetakse aga silmadele palju lähemale, seal jookseb pidevalt reklaam, pildikesed muutuvad ning silmadele tekib palju suurem pinge. Kui pidevalt vaadata lähedale, siis ei pruugi enam varsti kaugemale nii hästi näha. Kui silm vaatab pingsalt lähedal olevat ekraani, siis silma lihased lähevad pingule ning kui silm üritab vaadata kaugemale, ei suuda silma lihased enam pingest ennast vabastada ning kaugemal olev pilt muutub häguseks. Sellest tulenevalt võivad tekkida koolis õpiraskused – laps ei näe kaugele tahvlile, muutub rahutuks, ei suuda koolis enam keskenduda ning kaob ära tahe õppida.

 

Teiseks murekohaks on see, et ei osata silmi puhata. Kui keskenduda pikka aega ühele objektile, ei pilguta silm enam piisavalt ehk ei niisutata vajalikus hulgas silmapinda. Seega võivad tekkida omakorda probleemid silma kuivuse tõttu. Silmad hakkavad kipitama, tekib liivatera tunne silmas jne.

 

Kuidas saame aidata oma laste nägemist parandada või siis jälgida, et nägemine ei muutuks halvemaks?

Üheks võimaluseks on viibida looduses ning lasta silmadel vaadata nii kaugele kui lähedale, sealjuures lastes silmadel puhata normaalselt. Lisaks puudub looduses erinevad kiirgused, mida edastavad nutiseadmed.

Teiseks võimaluseks on vaadata üle kodus valgus, millega laps õpib ning teeb tegevusi, kus silmad peavad pingutama. Valgus peaks olema lapsele mugav, mitte liiga ere, muidu võib laps hakata silmi kissitama. Samas aga mitte ka liiga hämar, muidu peab silm tegema liigset tööd.

Kolmandaks võimaluseks on teha läbi korralik vitamiini kuur, et keha saaks vajalikke vitamiinivarusid täiendada ning ettevalmistuda uueteks pingutusteks.

 

Silmadele on kasulikud:
– Linaseemned, mis sisaldavad suures koguses oomega-3-rasvhappeid, mis aitavad niisutada silma ning tagavad normaalne nägemisfunktsiooni säilitamise.
– A-vitamiin, mis aitab silmadel pimedas kohaneda ning kaitseb bakterite eest. A-vitamiini leidub maksas ja munas ning keha suudab ka taimses toidus leiduvat beeta-karoteeni muuta A-vitamiiniks. Taimsest toidus leidub A-vitamiini kollastes, oranžides puu- ja köögiviljades ning marjades.
– Tsink aitab A-vitamiinil imenduda ning luua pigmenti melaniin, mis kaitseb silmi ultraviolettkiirguse eest. Lisaks aitab parandada pimedas nägemist. Tsinki leidub maksas, pähklites, täisteratoodetes ning kalas.
– Seleen ja C-vitamiin tagavad silmas olevate väikeste veresoonte elastsuse ning parandavad vereringet. Seleeni leidub kalas, maksas, pähklites ning seemnetes. C-vitamiini leidub marjades, puu- ja köögiviljades, tsitrulistes.

 

Kokkuvõtvalt võib öelda, et mõistlik on ennetada probleeme, sest siis pole pärast vaja tagajärgedega tegeleda. Täisväärtuslik toit, piisav looduses viibimine ning kodune valgustatuse ülevaatamine üheskoos on kindlasti parim, mida saame oma lapse silmade heaks varases nooruses teha. Nutiseadmed on vajalikud, kuid tegevuste tasakaal peab olema paigas.

 

Tervislikku nutiseadmete kasutamist!

Ketter Ross
farmatseut

Foto: birgitvisuals.com
Soeng ja meik: Hurmi Krikk