Kui oluline on meile D-vitamiin?

Kui oluline on meile D-vitamiin?

Sügis on aeg, mil lehed värvuvad imeilusat värvi, õhk muutub kargeks ning päikselist aega jääb aina vähemaks. Hakkab peale pikk ja pime periood, mil kooli ja tööle minnakse pimedas ning tullakse veel pimedamas. See võib tekitada suurt väsimust, energiapuudust ning suureneb võimalus stressirohketeks situatsioonideks. Vähene päike tähendab ka väiksemat kogust D-vitamiini meie organismile. D-vitamiin on aga meie organismile ülioluline vitamiin.

D-vitamiini vorme on kaks – D3 ja D2.

Suurim kogus D3-vitamiini toodetakse nahas päikesevalgusese toimel. Piisava koguse D-vitamiini saab inimene, kui ta viibib päikse käes kella 10 ja 14 vahel 10–15 minuti päevituskreemiga katmata näo ning käsivartega. D-vitamiini varusid säilitatakse maksas kuni viis kuud. Toidulisandites keemiliselt koostiselt üks ühele olev D3 saadakse loomsetest allikatest, näiteks kalaõlist, munakollasest või maksast.

D2-vitamiini keha ei suuuda ise toota ning seda saab vaid toiduga, näiteks taimedest ja mõndadest seentest. See D-vitamiini vorm on rohkem sobilik taimetoitlastele.

D-vitamiini leidub ka kunstlikult vitamiiniga rikastatud toiduainetes, näiteks piimas ja jogurtis.

D-vitamiini on soovituslik toidulisandina juurde manustada neil kuudel, kus on eestikeelses nimes sees R täht ehk siis septembrist aprillini. Lisaks on D-vitamiini puuduse risk vanemaealistel ja ülekaalus inimestel ning neil, kes ei söö kala- ja piimatooteid ning ei käi piisavalt õues, et päikest saada. Vanemaealistel inimestel on D-vitamiini moodustamise protsess aeglasem, seega tuleb neil kauem päikese käes viibida – vähemalt 30 minutit päevas.

D-vitamiin on luude jaoks sama tähtis kui kaltsium. D-vitamiin aitab kaltsiumil imenduda ning D-vitamiini puudus võib kaasa tuua luude muutumise pehmeks, õhukeseks ning hapraks. D-vitamiini puudusel võib tekkda lastel rahhiit, mis väljendub luumuutustega – luustiku ehitus muutub, lisaks muutuvad luud pehmeks ning tekib suurem oht luumurdudele. Vanemaealistel võib see soodustada luude pehmenemist ning hõrenemist.

D-vitamiini puudus võib väljenduda üldise väsimustunde või lihasvalude, lihasnõrkuse või kurvameelsusena. D-vitamiin annab energiat, tänu millele võib kaduda nii masendusest kui ka väsimusest tingitud kotid silme all. Lisaks osaleb D-vitamiin ka immuunsüsteemi töös – saades õige koguse D-vitamiini võib nii mõnigi haigus saada ennetatud.

Seega D-vitamiin on väga tähtis vitamiin meie luustikule ja immuunsusele ning aitab ka väsimuse vastu. D-vitamiini tuleks manustada juurde septembrist aprillini, lisaks süüa kindlasi kalatooteid.

 

Formula Vitale sortimendist leiad Vitamiin D päikesepärlid, mis sisaldavad kõrges kontsentratsioonis – 100 µg e 4000 IU – vitamiini D₃. Päikesepärlid on valmistatud oliiviõli baasil, mis on monoküllastumata rasvhapete allikaks.

 

Head tervist!

Ketter Ross
farmatseut

Foto: birgitvisuals.com
Soeng ja meik: Hurmi Krikk