KOLM KULDAVÄÄRT MAITSETAIME

Taimed, mis meie roogadele suurepäraseid maitsenüansse lisavad, peidavad endas ka palju kehale kasulikku. Vaatame lähemalt tüümiani, rosmariini ja koriandrit, mis on kõik lisaks põnevatele maitseomadustele ka meie organismi turgutavad.

KOLM KULDAVÄÄRT MAITSETAIME

Taimed, mis meie roogadele suurepäraseid maitsenüansse lisavad, peidavad endas ka palju kehale kasulikku. Vaatame lähemalt tüümiani, rosmariini ja koriandrit, mis on kõik lisaks põnevatele maitseomadustele ka meie organismi turgutavad.

 

TÜÜMIAN

Igas köögis võiks leiduda tüümiani – see aromaatne taim sobib nii lihatoitude maitsetsamiseks kui ka köögiviljade juurde ning maitsetaimedest sobib eriti hästi kokku rosmariini ja salveiga.

Vana-Kreekas oli tüümian laialt kasutusel just oma lõhna tõttu ning pühades templites põletati sel eesmärgil tüümianioksakesi. 16. sajandist alates on tänu oma antiseptilistele omadustele kasutusel olnud tüümianiõli, seda nii suuloputuseks kui ka nahale määrimiseks. Hiljuti on avastatud veel mõned komponendid, mis kinnitavad tüümiani ravivaid omadusi. Neist kõige olulisem on tümool, mis kaitseb nn. häid rasvhappeid meie rakumembraanides. Katsed on näidanud, et peale tüümiani menüüsse lisamist kasvab aju, neerude ja südame rakumembraanides oomega-3 rasvhapete hulk.

Tüümianis on palju kaltsiumi, rauda ja mangaani, samuti magneesiumi ja tsinki. Vitamiinidest leidub temas eelkõige tiamiini ehk B1 vitamiini ja C-vitamiini, samuti A-vitamiini eelühendeid karotenoide. Tüümian on ka hea kiudainete allikas ja võimas antioksüdant, võideldes meie kehas vabade radikaalidega ning muutes need meie jaoks kahjututeks ühenditeks.

VIHJE: Tüümianitee on hea abiline külmetuse korral! Enne kana ahju panekut peida sellesse järgmine kord aga pool sidrunit ja sibulat ning mõned tüümianioksad.

 

ROSMARIIN

Rosmariin on samuti mitmekülgne maitsetaim, mis sobib kokku nii liha- kui ka taimetoitudega.

See erilise aroomiga ürt pärineb Vahemere äärest, kuid on leivinud ka mujal Euroopas ja Ameerikas. Osa rosmariini populaarsusest tulenes edistel aegadel uskumusest, et rosmariin stimuleerib ja tugevdab mälu ning Vana-Kreekas asetasid üliõpilased eksamiperioodil seetõttu rosmariinioksi juustesse. 16.-17.sajandil sai rosmariin kuulsaks ning apteegis nõutud kaubaks tänu seedimist kergendavatele omadustele.

Rosmariinis leidub palju kaltsiumi ja rauda, samuti mangaani ja magneesiumi. Vitamiinidest on rosmariinis palju B6- ja C-vitamiini, lisaks veel tiamiini ehk B1 vitamiini ja A-vitamiini eelühendeid karotenoide. Rosmariin stimuleerib meie immuunsüsteemi ning temas leidub ka põletikuvastaseid aineid, lisaks ergutab rosmariin verevoolu ajusse ning parandab keskendusmisvõimet.

VIHJE: Rosmariin on suurepärane lisand ka magustoitude juurde. Tee järgmine kord sorbett või puuviljasalat rosmariinihõnguline!

 

KORIANDER

Koriander on erilise maitse ja lõhnaga taim ning tihti leidub tal nii tulihingelisi pooldajaid kui ka põlglikke vastaseid.

Koriandrit tunti juba 5000 aastat eKr ning see teeb temast ühe maailma vanima maitsetaime. Nii Kreekas kui ka Roomas oli koriander kasutusel, peamiselt liha säilitamiseks ja leiva maitsestamiseks. Hippokrates kasutas koriandrit selle taime meditsiiniliste, eelkõige antimikroobsete omaduste tõttu. USA-s on viimasel ajal viidud edukalt äbi uurimusi koriandri kolesterooli langetavate omaduste kindlaks tegemiseks.

Koriandris leidub palju kaltsiumi, rauda, mangaani, magneesiumi ja kaaliumi, samuti fosforit, seleeni ja tsinki. Vitamiinidest on koriandris peidus eelkõige B-grupi vitamiine (B1-, B2-, B3- ja B6-vitamiini) ja C-vitamiini, aga ka A-vitamiini eelühendeid karotenoide.

Lisaks koriandriürdile on ka koriandriseemned meile väga kasulikud, sisaldades eriliselt laia valikut fütotoitaineid. Samuti on seemned suurepärased kiudainete allikad, lisaks sisaldavad endas rohkelt vaske, mangaani, rauda, magneesiumi ja kaltsiumi.

VIHJE: Värske koriander on väga tõhus abiline raskemetallide eemaldamiseks organismist. Lihtsa ja särtsaka organismi puhastava ja toetava smuuti saad nii, et segad kokku ühe apelsini, peotäie värsket koriandrit ja supiluikatäie linaseemneid. Lihtne, maitsev ja tervislik!

 

Maitsvaid ja tervislikke valikuid soovides,

Eva

Eva Kumpas
holistiline tervise- ja toitumisnõustaja
NUTRISOPHY

 

Eva Kumpas

 

 

 

 

 

 

 

 

Kasutatud allikad: http://www.whfoods.com

Foto: www.pixabay.com