Kas meie organism vajab toidulisandeid?

Kas meie organism vajab toidulisandeid?

Meie organism vajab igapäevaseks normaalseks funktsioneerimiseks elutähtsaid vitamiine ja mineraaltoitaineid.

Suvisel hooajal saame vajalikud vitamiinid ja mineraalained värketest marjadest ja erinevatest aiasaadustest, talvel võib aga vajalikus koguses vitamiinide-mineraalide toidust kättesaamine jääda väheseks. Nende puuduse korral võime tunda enda väsinuna, samuti märgata, et haigestume tihedamini või öösiti tekivad jalgades krambid.

Mineraalained jagunevad kaheks: mikro- ja makroelemendid. Mikroelementideks loetakse aineid, mida meie keha vajab küll väikeses koguses, kuid on organismile väga vajalikud. Mikroelemendid on raud (Fe), tsink (Zn), vask (Cu), jood (I), seleen (Se), mangaan (Mn) jt. Makroelemente vajab keha suurtes kogustes ning need on organismis jaotunud ühtlaselt erinevatesse kudedesse. Makroelemendid on kaltsium (Ca), fosfor (P), magneesium (Mg), naatrium (Na), kaalium (K) jt.

Vitamiinid on asendamatud mikrotoitained. Vitamiinid jagatakse kahte gruppi – rasvlahustuvad ning vesilahustuvad. Rasvlahustuvad on vitamiinid A, D, E ja K. Vesilahustuvad on B grupi vitamiinid ning C-vitamiin.

Inimese organism peaks vajalikud toitained kätte saama mitmekülgse toitumisega. Piisavas koguses tuleks tarvitada kõiki toidugruppe – köögi- ja puuvilju, teravilju, piimatooteid ning liha- ja kalatoite. Kuid kui mingil põhjusel ei saa meie organism piisavalt toitaineid, tuleks juurde tarvitada toidulisandeid.

Toidulisandeid tuleks lisaks tarvitada:
– stressirohkel perioodil, kroonilise väsimuse või energia puuduse korral
– nõrga immuunsussüsteemi tugevdamiseks
– haigusest paranemise ajal
– toitumishäirete puhul.

Multivitamiine võib kasutada pidevalt, kuid tuleb meeles pidada, et oluline on ka toitumise jälgimine – toidulisandid ei asenda mitmekesist toitumist..

Vitamiinide ja mineraalide piisav tase organismis aitab tugevdada erinevaid keha funktsioone:
– immuunssüteemi tugevdamiseks on vajalikud: vitamiinid A, D, C, B6 ja B12, foolhape, Zn, Fe, Se ning Cu
– nägemise parendamiseks ja tugevdamiseks: A-vitamiin ja Zn
– närvisüsteemi tasakaalustamiseks ning energia taastamiseks: B grupi vitamiinid, Mg, Fe, jood ja Cu
– vereloome normaalseks funktsioneerimiseks: foolhape, Fe, vitamiinid B6 ja B12 aitavad kaasa punaste vereliblede moodustumisele; Fe aitab kaasa hemoglobiini moodustumisele ja C-vitamiin aitab raual imenduda
– foolhape aitab kaasa rasestumisele ning Zn tõstab meeste viljakust
– luude ja hammaste tervise eest hoolitsevad: Ca, Mg ja D-vitamiin. Mg leevendab näiteks ka jala krampe.

Selliseid perioode, mil meie keha ei pruugi saada nii palju vitamiine ja mineraale kui vajame, juhtub meie kliimas pea igal inimesel. Seega on täiesti normaalne tarbida neid toidulisandi kujul juurde, et ära hoida / ennetada puuduse korral tekkivaid probleeme.

 

Ilusat talveootust!

Ketter Ross
farmatseut

Foto: birgitvisuals.com
Soeng ja meik: Hurmi Krikk