KALTSIUM

Mis on kaltsium?


Kaltsium on keemiline element järjenumbriga 20. See on pehme konsistentsiga, hõbehalli värvusega leelismuldmetall. Kaltsiumit looduses vabal kujul ei esine.

KALTSIUM

Kaltsium ja inimene
Kaltsium on inimese organismi tähtsaim mineraalaine. See makromineraalaine moodustab inimese kehamassist 2%. Enamus inimese kehas leiduvast kaltsiumist esineb luudes ja hammastes. Lisaks kasutab meie organism kaltsiumi ka vererõhu stabiliseerimiseks. Koos kaaliumiga mängib kaltsium tähtsat rolli keha metaboolsetes funktsioonides, rakkude läbilaskvuses, närvide elektrijuhtivuses, lihaskontraktsioonides, hästitoimivates näärmetes ja veresoontes ning vere hüübimises.

Kaltsiumi ajalugu
Esimene teadlane, kes avastas ja eraldas kaltsiumi elemendina, oli inglise keemik Sir Humphry Davy aastal 1808.
Sir Humphry Davy andis avastatud ainele nimetuseks “calx”.  Sõna tuleneb ladina keelest ja roomlased kutsusid sedasi lupja.

Kaltsiumipuudus
Kui Teie organism ei saa piisavalt kaltsiumi, siis suureneb risk haigestuda kaltsiumipuudusest tulenevatesse haigustesse.
Algfaasis kaltsiumipuudus ei põhjusta sümptomeid, need ilmnevad alles pikaajalise kaltsiumipuuduse korral.
Kaltsiumipuudusel esineda võivad sümptomid:
mälukaotus
lihaskrambid
tuimus ja surin kätes, jalgades ja näos
depressioon
hallutsinatsioonid
Kellele KALTSIUM?
Kaltsiumi taset organismis on lihtne kontrollida. Vereproov, millega määratakse veres kaltsiumi tase, saab kinnitada diagnoosi või selle puudumise.
Rasedate ja imetavate emade kaltsiumivajadus organismis tõuseb.
Kui palju KALTSIUMI me vajame?
100% päevane võrdluskogus toidulisandites:  Kaltsium 800 mg

Soovitatav päevane vajadus:
Vanus Eesti Osteoporoosi Seltsi soovituslikud päevased kaltsiumikogused osteoporoosi ennetuseks on:
kuni 10-aastastel lastel 600-900 mg
üle 10-aastastel lastel ja noorukitel 1000-1200 mg
25-50-aastastel naistel 1000 mg
rasedatel ja rinnaga toitvatel naistel 1300-1400 mg
postmenopausieas naistel 1200-1500 mg
meestel 1200-1500 mg
Riskirühmad – kes peaksid suuremat tähelepanu pöörama kaltsiumi piisavale tarbimisele?
– Naised, eriti madala kehakaaluga.
– Suitsetajad, eriti suitsetavad naised
– Isutus, mille tulemuseks on depressioon ja unetus,
– Nõrga immuunsüsteemiga inimesed (sageli haiged olevad inimesed).

Näited toidus sisalduva kaltsiumi kogustest
1 klaasis apelsinimahlas – ca 20mg
1 klaasis piimas – ca 300 mg
1 tassis küpsetatud brokkolis – ca 180 mg

Kaltsiumi kalkulaator: http://www.osteoporosis.ca/osteoporosis-and-you/nutrition/calculate-my-calcium/

Refereeritud:
– http://www.ducksters.com/science/chemistry/calcium.php
– http://www.healthline.com/health/calcium-deficiency-disease
– http://www.osteoporoos.ee

Pilt: http://www.freedigitalphotos.net

Formula Vitale tootevalikust sisaldavad enim kaltsiumit Kids+ CALCI ja Pregna+ Baby.