Et aju ei kärssaks

Kevad on käes ja päike särab, kes pingutab lõppeva kooliga, kes üritab enne väljateenitud suvepuhkust oma töödega efektiivselt toime tulla. Mida ette võtta, et viimasest suurest pingutusest „ajud kärssama“ ei läheks?

Et aju ei kärssaks

Kevad on käes, päike särab, õppurid on mõtetega juba koolivaheajal, kuid on teha veel mõned tähtsad eksamid või lõputööd. Mida ette võtta, et viimasest suurest pingutusest „ajud kärssama“ ei läheks?

Kevade algusega, igapäevast kontori tööd tehes, vajab üks hetk keha niiöelda restarti. Vajab päikest ja energiat, et efektiivselt edasi töötada. Mida teha, kui energiat napib ning ei saa minna välja päikest nautima?

Aju juhib palju erinevaid funktsioone, näiteks mida me soovime teha – rääkimine, joomine jne. Samuti tegevusi, mida keha peab tegema ilma mõtlemata, näiteks hingamine. Ajul on ka oluline roll tajumisel – nägemine, kuulmine. Samuti aitab kehal toimida nii ärevas kui ka stressirohkes olukorras.

 

Mis on mälu?

See on aju võime kuuldut, nähtut ja kogetut salvestada, seda kõike säilitada ja vajaduse korral ka meelde tuletada. Viimane on vajalik just näiteks eksamite ajal või tööl olevate pingetega hakkama saamisel.

Tihti läheb jutt ühest kõrvast sisse ning teisest välja, ehk meil puudub kontsentreerumisvõime. Aju lihtsalt ei salvesta, mingeid sündmusi, tegevusi, ütlemisi ning seetõttu inimene unustab selle. Näiteks lihtne asi igapäevaselt elust– ei tule meelde, kas triikraua juhe sai seinast välja võetud või mitte.

 

Miks halveneb mälu just vananedes?

Üheks põhjuseks on kindlasti see, et keha vananeb, kuid teiseks põhjuseks on kindlasti ka see, et vanemas eas me ei treeni oma aju piisavalt. Kui noorena on vaja meelde jätta koolis õppides, töö juures ülesannete täitmisel, siis vanemana ei ole meil vaja kuigi palju enam infot salvestada.

 

Mida me saame ette võtta, et aju ja mälu toimiks nagu peab? Milliseid vitamiine ja toitaineid tarvitades aitame ajul suurendada kontsentreerumisvõimet ning parandada mälu?

– Letsitiin on lihtsamalt öeldes vajalik ajurakkude toitumiseks, millega aidatakse kaasa mälu ja aju funktsioonide parandamisele. Leidub sojaõlis.
– Koeensüüm Q10 aitab kaasa mälu paranemisel ning suurendab ka keskendumisvõimet. Lisaks tõstab keha vastupanuvõimet haiguste perioodil. Vanematel inimestel koensüümi tase kehas langeb, kuna keha ei suuda enam seda piisavalt sünteesida. Leidub lihas, munas ja täisteraviljatoodetes.
– Raud vähendab kurnatust ja väsimust, osaledes energiatootmises. Raua allikateks on maksas, verivorst, täisteretooted ja maasikad. Imendumisele aitab kaasa C-vitamiin.
– Mangaan on vajalik närvisüsteemi normaalseks toimimiseks, parandab aju ja närvide tööd. Leidub rohelistes lehtköögiviljades, pähklites, peedis.

Veidi spetsiifilisemad:

– Hiina kedristõlviku ekstrakt tõstab immuunsüsteemi, aktiveerib ajutegevust ning suurendab keha füüsilist ja vaimset jõudlust. Parandab vereringet, millega paraneb hapnikuga varustamine, seega paraneb keha toitainete kättesaadavus – kehal on rohkem jõudu ja energiat.
– Ginko biloba üheks omaduseks on vereringe parandamine, suuresti küll jäsemetes (kui jäsemed külmetavad), kuid ka ajus, parandades mälu ja keskendumisvõimet.
– L-teaniin aitab kaasa närvisüsteemi normaalsele talitlusele rahustamise näol, kasutamiseks stressiperioodil. Leidub rohelises tees.

 

Tervislik ja teadlik toitumine aitab hoida aju tegusa ja mälu virgena. Polegi ju keeruline.

 

Formula Vitale Neuro+ sisaldab olulisi vitamiine, mineraalaineid ja taimseid koostisosi toetamaks just närvisüsteemi talitlust, vaimset tasakaalu ja mälu.

 

Ketter Lauri
farmatseut

Foto: birgitvisuals.com
Soeng ja meik: Hurmi Krikk