C-VITAMIIN KODUMAISTEST SUPERMARJADEST!

Nüüd, kui pime aeg hakkab mööda saama ja tegemisteks-toimetusteks on vaja rohkem energiat, tasub kevadväsimusega võitlemiseks ja organismi turgutamiseks lisada oma toidulauale C-vitamiini rikkaid puuvilju ja marju. Lisaks tuntud C-vitamiini allikatele nagu tsitruselised ja kiivi, peidavad meie oma aedades ja metsades kasvavad marjad endas veelgi enam seda organismile nii vajalikku vitamiini. Eelista kodumaist ja puhast toitu!

C-VITAMIIN KODUMAISTEST SUPERMARJADEST!

Nüüd, kui pime aeg hakkab mööda saama ja tegemisteks-toimetusteks on vaja rohkem energiat, tasub kevadväsimusega võitlemiseks ja organismi turgutamiseks lisada oma toidulauale C-vitamiini rikkaid puuvilju ja marju. Lisaks tuntud C-vitamiini allikatele nagu tsitruselised ja kiivi, peidavad meie oma aedades ja metsades kasvavad marjad endas veelgi enam seda organismile nii vajalikku vitamiini. Eelista kodumaist ja puhast toitu!

Miks me C-vitamiini vajame?

C-vitamiin ehk askorbiinhape on vesilahustuv vitamiin, mis on vajalik meie kasvuks ja arenguks ning aitab kehal sünteesida kollageeni – meie naha ja kudede tähtsat koostisainet, mis aitab ka haavadel paraneda. C-vitamiin on ka antioksüdant, mis tähendab, et ta teeb kahjutuks vabu radikaale meie kehas sh ajus. Ta annab meile energiat ja tugevdab immuunsüsteemi, et meie organismi vastupanuvõime haigustele oleks parem. Lisaks aitab C-vitamiin organismi kolesteroolitaset taskaalustada ning taimsetest allikatest saadaval raual imenduda.

Kuna meie keha ise C-vitamiini ei tooda, peame seda saama piisaval hulgal toidust. Õnneks kasvavad meie kliimas mitmed suurepärased C-vitamiini rikkad marjad. Kõige tervislikum on tarbida marju värskelt või säilitada sügavkülmas, ilma suhkrut ning magusaineid lisamata.

Must sõstar

Meie koduaedades nii tavaline põõsas kannab väga tervislikku saaki. 100 grammi värskeid musti sõstraid sisaldavad koguni kolmekordse soovitusliku päevase koguse C-vitamiini! Lisaks leidub neis A-vitamiini ja B-grupi vitamiine (B1, B5, B6), mineraalidest eelkõige rauda, aga ka kaltsiumi, magneesiumi, fosforit jne. Tänu huvitavatele maitseomadustele on must sõstar heaks lisandiks nii soolastele kui ka magusatele toitudele, musta sõstraga valmistatud erinevad hoidised on meile samuti südamelähedased. C-vitamiini on palju ka musta sõstra lehtedes.

Maasikas

Need mõnusalt magushapud marjad on samuti head C-vitamiini allikad. Lisaks saame maasikatest A-vitamiini eelühendeid karotenoide, samuti E- ja K-vitamiini ning B-vitamiine, mineraalidest muuhulgas rauda, mangaani ja kaaliumit. Läbi ajaloo on maasikaid kasutatud loodusravis seedeprobleemide ja nahaärrituste puhul, ilumaailmas aga hammaste valgendamiseks. Lisaks marjadele tasub süüa ka maasikalehti, kas värskena või maitsva teena – ka neis sisaldub rohkelt C-vitamiini.

Tikker

Sõstarde lähedased sugulased tikrid on ehk jäänud veidi teiste maitsvate aiamarjade varju, kuid tegemist on samuti väga vitamiinirikkaid marju kandva taimega. Tikrites on küll vähem C-vitamiini kui näiteks mustades sõstardes, kuid 200 g värsketest marjadest saab juba enam kui päevanormi. Lisaks sisaldub karusmarjades olulisel määral A-vitamiini eelühendeid karotenoide, mineraalidest eelkõige kaaliumi ja mangaani. Lai valik eirnevaid tikrisorte pakub rõõmu nii magusasõpradele kui ka hapukamate maitsete austajatele.

Astelpaju

Alates 2000.-ndast aastast on astelpaju kasvatamine Eestis populaarne olnud ning astelpajumarjad saanud paljude lemmikuks. Nende väikeste oranžikate marjade hapu maitse tulenebki muuhulgas suurest C-vitamiini sisaldusest. Lisaks C-vitamiinile leidub marjades palju B-grupi vitamiine, samuti A-vitamiini eelühendeid karotenoide, mineraalidest magneesiumi, man­gaani, boori, räni jm. Ka astelpaju puhul võiks lisaks marjadele kasutada toiduks C-vitamiini rikkaid lehti.

Kibuvits

Metsikult kasvav ja okkaline kibuvits annab meile väga tervislikke marju. Värskete kibuvitsamarjade C-vitamiini sisaldus ületab apelsine mitmekümnekordselt – päevase C-vitamiini soovitusliku koguse saamiseks piisab ühest-kahest kibuvitsamarjast. Samuti leidub kibuvitsamarjades A-vitamiini eelühendeid karotenoide, lisaks E-vitamiini ning kaaliumi, kaltsiumi ja tsinki. Miks mitte lisada järgmine kord smuutisse ka paar kibuvitsamarja, saades kindlasti hapukama, aga ka vitamiini- ja mineraaliderikkama smuuti.

Ja ärgem unustagem teisigi meie oma tervislikke supermarju – vaarikaid, jõhvikaid, pohli, põldmarju, mustikaid, arooniamarju.

Formula Vitale tootevalikust sisaldavad enim C-vitamiini Pregna+ Multi ja Neuro+.

 

Marjarikast kevadet!
Eva

 

Eva Kumpas
holistiline tervise- ja toitumisnõustaja
NUTRISOPHY

Eva Kumpas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: www.pixabay.com